Om Nummelin

På basis af mine +20 år som forandringsleder stiftede jeg i 2015 konsulentfirmaet Nummelin. Med mine +20 år i store nationale og internationale C20 virksomheder, kender jeg transformationsdynamikker, -processer og udfordringer helt til bunds.

Jeg har en stærk uddannelse indenfor ledelse og processer, og har en holistisk tilgang til organisationsstyrkelse. Jeg har altid arbejdet med teams og organisationer i forandring, og har en særlig evne til at gennemskue processer og teamdynamikker – altid med ønsket om at skabe simple løsninger på komplicerede udfordringer.

Jeg har efterfølgende uddannet mig til personlig-og organisatorisk Coach & Mentor, og taget mange kurser indenfor forskellige ledelsesmæssige og psykologiske retninger. Dette sætter mig i stand til at gennemskue, hvilke aspekter, der blokerer for resultaterne – både på det personlige- og på det virksomhedsmæssige plan.

I mit arbejde med individet eller teams, bruger jeg ikke blot min coaching, men i høj grad også vejledning og rådgivning baseret på de nyeste teorier og modeller indenfor forretningsudvikling og ledelse.

Jeg fokuserer målrettet på de gode resultater, og bringer gerne mig selv og mine erfaringer i spil for at skabe de gode løsninger.

Faglig kompetence

Uddannelse
2022: Executive CBA, Strategy, Innovation & Growth
2021: Executive CBA, Digital, Leadership & Transformation
2015: Essentiel Coach & Mentor
2012: DSV Leadership

Certificeringer

  • Managing Successful Programs, MSP
  • SAFe Agilist
  • PRINCE2
  • Prosci Change Management Foundation
  • GDPR Practitioner – Persondataforodningen
  • Garuda Kompetence- & Fokus typologi værktøj v/ Garuda A/A
  • ITIL v3 Foundation

Sprog

  • Dansk – modersmål
  • Engelsk – flydende
  • Skandinavisk – Forståelse
  • Tysk – Forståelse

Resultater

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (2020-2021)
Rolle: Stategisk lead

  • Etablering og forankring af Applikationsporteføljestyringsfunktion, men direktionsgodkendt model for for systemtilstandsvurderinger og handleplaner samt afrapportering for de samfundskritiske systemtilstande
  • Etablering og forankring af governance for Skatteministeriets Koncerns It-handlingsplan
  • Departementsgodkendt governancemodel for prioriteringsboards (domæneboards)


Region Hovedstaden (2019)

Rolle: Management konsulent

  • Opbygning af QA-funktion med afstemte snitflader
  • Overdragelse af ledelsesgodkendt udkast til kvalitetssikrende udviklingsproces inkl. udkast til Implementeringsplan inkl. GAP-rapport


Ørsted, Customer Solutions B2B (2017-2019)

Rolle: Programleder

  • Design- og implementering af operationelt setup med tilhørende organisation for nyt forretnings koncept ’Energy as a Service’ i Ørsted B2B forretning.
  • Operating model godkendt og forankret på tværs af lande.
  • Succesfuld idriftsættelse af 2 kunder

 

Carlsberg, Global business Services (2015-2017)
Rolle: Director Sales & Commercial

  • Defineret, afstemt og implementeret generisk sæt af roller & ansvar i hele Operations organisationen
  • Defineret, struktureret og implementeret Lederudviklings program 15 team ledere – fungerende ledelses mentor
  • Udarbejdet og implementeret strategiske handlingsplaner for teamet – leveret 153% på tilknyttede KPI’er for 2015 & 2016.
  • Medvirkende i strategisk kultur forandrings program, som fik startet en positiv forandrings proces
  • Etableret agile procedure og rammer for håndtering af Carlsbergs digitale applikationer iht. support og udvikling samt transition fra projekt til drift.
  • Stabilisering af Carlsbergs nye webshop-, Mobile- og digitale løsninger, efter tvunget idriftsættelse (kritiske deadlines resulterede i ufærdige løsninger).
  • Nedbragt antal og løsningstid på Incidents med +10% på 1 år og leveret på Change Request jvf. aftalt design og pris.

DSV Group IT (2010-2013)
Rolle: Section Manager

  • Turn-around af dysfunktionelt team til gode Performers, ved etablering af roller og ansvar samt mapning af kompetencer sammen med strategien.
  • 100% opnåelse af strategiske mål gennem implementerede handleplaner og strukturerede KPI-rapporteringer.
  • Besparelser opnået på leverandør- og sourcing partner kontrakt genforhandlinger samt udskiftninger.
  • Transition fra en offshore partner til en anden
  • Talent- og kompetence udvikling via personlige- og team mæssige handlingsplaner
  • Dokumenterede og implementerede udviklings- og kvalitetssikringsprocedurer med generiske arbejdsgange og metoder der sikrede løsninger af høj kvalitet og rettidige leverancer.
  • Gennemførelse af EDI opgradering og implementering af ny EDI platform samt migrering fra gammel platform

 

Netop Business Solutions A/S (2006-2009)
Rolle: Sr. Operations & Support Manager

  • Globalisering og centralisering af kunde support team: konsolidering af 5 lokale support teams til et stort team for optimal udnyttelse af ressourcer og kompetencer
  • Opbygning og ledelse af international kunde support og pre-sales organisation med back-office lokaliseret i Rumænien, men med team medlemmer i både DK, UK og USA
  • Etablering af standard procedurer, arbejdsgange og dokumentation af samme
  • Etablering af Løsnings Ejerskabs model af alle produktions systemer i flere niveauer
  • Implementering af funktions adskillelse ifbm kvalitets- og stabilitets sikring på alle produktions systemer
  • Ansvarlig for virtualiserings projekt for hele Netop’s produktions miljø
  • Vedligehold af workflow processer og ressource styrings optimering jf. ITIL og LEAN på tværs af geografiske grænser.
  • Signifikant reduktion af kunde klager

 

Søger du inspiration

Søger du inspiration til, hvordan du kan arbejde bedre med performanceoptimering, medarbejdermotivation, kultur og transformationsledelse, så læs mere på min blog.

Her vil du finde opslag med information om konkrete værktøjer og cases fra den virkelige verden

|

Hvad siger mine kunder?

Et lille udpluk af skønne udtalelser.

”Jeg har sjældent oplevet så god en samarbejdsrelation, som den jeg på kort tid nåede at opbygge til Mette. Dette skyldes dels hendes enorme faglige styrke, idet hun takket være sin store erfaring var unikt kvalificeret til at løse netop den opgave, hun var hyret ind til, og dels vindende personlighed og tilgang til arbejdet. Hun er pragmatisk og resultatorienteret som få. Hvis en opgave ikke er formuleret af kunden på en måde, så den skaber reel værdi, sørger hun for at hjælpe kunden derhen, hvor værdien kan skabes. Dette fokus på reel værdiskabelse er i min erfaring meget sjældent at finde i eksterne konsulenter, og måske var det derfor, hun så hurtigt kom til at føles som en kollega, der kæmpede på min og CIMT’s side og ikke havde sin egen agenda, selv om hun naturligvis hele tiden havde den konkrete opgave for øje.

Hun opnåede på kort tid stort kendskab til organisationen og fik den fingerspidsfornemmelse, der gør, at de produkter, hun skabte, kan komme ud at leve i organisationen og ikke bare gemmes i en skuffe. Hun skaber fremdrift og evner samtidigt at sætte sit ambitionsniveau efter kundens formåen og tilpasse den best practise, hun er så velbevandret i, til kundens virkelighed. Hun er professionel, exceptionel kompetent, leverer høj kvalitet og er i tilgift yderst behagelig at arbejde sammen med. Hun er smilende, empatisk og har humor – og det er ikke egenskaber, man skal underkende, når en del af opgaven er at forankre et nyt koncept i organisationen gennem f.eks. workshops. Jeg vil til enhver tid anbefale andre at hyre Mette til små som store opgaver og håber meget at få lejlighed til at arbejde sammen med hende igen.”

Signe Wolsgård Krøyer
Senior Management Konsulent, Center for It, Medico & Telefoni (CIMT), Region Hovedstaden

”En kapacitet større end hende har jeg aldrig mødt. Som senior konsulent besidder hun en uhørt bred forståelse af IT sammenhænge og evner på meget kort tid at sætte det i kontekst af den organisation hun arbejder for. Hun holder evigt fokus på forandringsskabelsen i en vedholdende ambition om at vil levere effekter i de opgaver hun løser. Hun udviser stor troværdighed og myndighed i hendes relation med andre med en meget respektfuld tone og åben nysgerrighed på folks arbejde. Alle der kommer i kontakt med hende nyder at samarbejde med hende og hun når meget langt med sine leverancer på kort tid, selv når kompleksiteten er uoverstigelig. Hendes erfaringer fra IT organisationer fornægter sig ikke, og i Mette får man en person der med egen erfaring ved hvad hun taler om. Jeg kan ikke anbefale Mette højt nok. Hvis der skal skabes IT forandringer, så finder man ikke en bedre partner en Mette. Hun får hermed min allerstørste anbefaling.”

Sofie Kølgaard
Sektionschef, It-udvikling, Test & Kvalitet, Center for It, Medico & Telefoni (CIMT), Region Hovedstaden

“As Head of Energy as a Service I engaged Mette as external consultant to help implement O&M and customer service setup for Energy as a Service in Denmark, Germany and UK, a completely different setup to the existing commodity operations setup. I knew Mette from her previous assignment with Ørsted, developing operational setup for Power Hub, a technology I had previously been responsible for. I was member of the SC for the project, and Mette impressed me by how she delivered results in the mix of commercial, engineering and IT challenges. Mette is a very skilled project manager with a structured and systematic approach to project idea, analysis, maturation, execution and evaluation. I presented Mette with a very complex task; build the minimal viable operational setup for the first customers and design the long-term sustainable setup, taking existing capabilities and constraints in Ørsted into account! Mette never flinched but went about forming the project in a logical structure (7 tracks) and onboarding the multiple stakeholders (100+) across the business.

During the project, Mette demonstrated a very result-driven approach with a keen eye for the minimal viable next step to ensure continuous tangible successes in the project without loosing sight of the overall objective. That was no small feat taking into account the multiple parallel and complex project challenges and multitude of stakeholders spanning all professional domains and seniority. I have worked with Mette twice now, and I would definitely do it again if I get the chance.”

Ivan K. Pedersen
Director of Energy as a Service, Ørsted