Optimering af forretningsmodel

Oplever du at få klager fra kunder, partnere eller medarbejdere? Eller opnår du ikke den forventede indtjening? Så er der højest sandsynligt noget i din forretningsmodel, der ikke er i balance.

For at levere et givent produkt eller service, er der behov for både at markedsføre det, sørge for partnerskaber eller intern kompetence der kan producere det, samt en teknologi der kan levere og fakturere det.

For at det sker, er der behov for dokumenterede arbejdsgange, så det er klart, hvorledes der samarbejdes og ikke mindst, hvordan vi forventer at tjene penge på det. Alle elementer skal være integreret og gensidigt styrke hinanden.

Små justeringer i et af områderne, som for eksempel ny teknologi, udskiftning af medarbejdere og dermed kompetence eller ændringer i omkostningsstruktur, kan bringe forretningsmodellen ud af balance og påvirke effektivitet, motivation og performance i en negativ retning.
Konsekvensen kan være faldende omsætning, medarbejderafgang og klager fra kunder og partnere.

Med udgangspunkt i den nyeste forskning fra blandt andet Harvard Business School, INSEAD & Kellogg School of Management, analyseres udfordringerne i perspektivet af jeres forretningsmodel. Hvis I ikke har en forretningsmodel, tegnes denne op. Oplæg til handlingsplan medfølger sammen med anbefaling til eksekvering.

Optimer effektiviteten allerede i dag

Kontakt Mette for en dialog om det samarbejde der skal til for, at du får optimeret effektiviteten i din virksomhed. Proces, plan og pris sættes i forhold til de ønsker, der er til leverancen og de elementer der er nødvendige for at komme godt i mål.

|

Hvad siger mine kunder?

Et lille udpluk af skønne udtalelser.

”Jeg har sjældent oplevet så god en samarbejdsrelation, som den jeg på kort tid nåede at opbygge til Mette. Dette skyldes dels hendes enorme faglige styrke, idet hun takket være sin store erfaring var unikt kvalificeret til at løse netop den opgave, hun var hyret ind til, og dels vindende personlighed og tilgang til arbejdet. Hun er pragmatisk og resultatorienteret som få. Hvis en opgave ikke er formuleret af kunden på en måde, så den skaber reel værdi, sørger hun for at hjælpe kunden derhen, hvor værdien kan skabes. Dette fokus på reel værdiskabelse er i min erfaring meget sjældent at finde i eksterne konsulenter, og måske var det derfor, hun så hurtigt kom til at føles som en kollega, der kæmpede på min og CIMT’s side og ikke havde sin egen agenda, selv om hun naturligvis hele tiden havde den konkrete opgave for øje.

Hun opnåede på kort tid stort kendskab til organisationen og fik den fingerspidsfornemmelse, der gør, at de produkter, hun skabte, kan komme ud at leve i organisationen og ikke bare gemmes i en skuffe. Hun skaber fremdrift og evner samtidigt at sætte sit ambitionsniveau efter kundens formåen og tilpasse den best practise, hun er så velbevandret i, til kundens virkelighed. Hun er professionel, exceptionel kompetent, leverer høj kvalitet og er i tilgift yderst behagelig at arbejde sammen med. Hun er smilende, empatisk og har humor – og det er ikke egenskaber, man skal underkende, når en del af opgaven er at forankre et nyt koncept i organisationen gennem f.eks. workshops. Jeg vil til enhver tid anbefale andre at hyre Mette til små som store opgaver og håber meget at få lejlighed til at arbejde sammen med hende igen.”

Signe Wolsgård Krøyer
Senior Management Konsulent, Center for It, Medico & Telefoni (CIMT), Region Hovedstaden

”En kapacitet større end hende har jeg aldrig mødt. Som senior konsulent besidder hun en uhørt bred forståelse af IT sammenhænge og evner på meget kort tid at sætte det i kontekst af den organisation hun arbejder for. Hun holder evigt fokus på forandringsskabelsen i en vedholdende ambition om at vil levere effekter i de opgaver hun løser. Hun udviser stor troværdighed og myndighed i hendes relation med andre med en meget respektfuld tone og åben nysgerrighed på folks arbejde. Alle der kommer i kontakt med hende nyder at samarbejde med hende og hun når meget langt med sine leverancer på kort tid, selv når kompleksiteten er uoverstigelig. Hendes erfaringer fra IT organisationer fornægter sig ikke, og i Mette får man en person der med egen erfaring ved hvad hun taler om. Jeg kan ikke anbefale Mette højt nok. Hvis der skal skabes IT forandringer, så finder man ikke en bedre partner en Mette. Hun får hermed min allerstørste anbefaling.”

Sofie Kølgaard
Sektionschef, It-udvikling, Test & Kvalitet, Center for It, Medico & Telefoni (CIMT), Region Hovedstaden

“As Head of Energy as a Service I engaged Mette as external consultant to help implement O&M and customer service setup for Energy as a Service in Denmark, Germany and UK, a completely different setup to the existing commodity operations setup. I knew Mette from her previous assignment with Ørsted, developing operational setup for Power Hub, a technology I had previously been responsible for. I was member of the SC for the project, and Mette impressed me by how she delivered results in the mix of commercial, engineering and IT challenges. Mette is a very skilled project manager with a structured and systematic approach to project idea, analysis, maturation, execution and evaluation. I presented Mette with a very complex task; build the minimal viable operational setup for the first customers and design the long-term sustainable setup, taking existing capabilities and constraints in Ørsted into account! Mette never flinched but went about forming the project in a logical structure (7 tracks) and onboarding the multiple stakeholders (100+) across the business.

During the project, Mette demonstrated a very result-driven approach with a keen eye for the minimal viable next step to ensure continuous tangible successes in the project without loosing sight of the overall objective. That was no small feat taking into account the multiple parallel and complex project challenges and multitude of stakeholders spanning all professional domains and seniority. I have worked with Mette twice now, and I would definitely do it again if I get the chance.”

Ivan K. Pedersen
Director of Energy as a Service, Ørsted